Faalangst individuele begeleiding
Hoe ga ik om met faalangst?
In mijn praktijk ga ik aan de slag om faalangstproblemen te overwinnen. Ik ben gespecialiseerd in het helpen van kinderen die vastlopen op school en in hun ontwikkeling door toedoen van faalangstproblematiek. Omdat de invloed van faalangst op volwassen leeftijd steeds groter zal worden, is het heel belangrijk om vroegtijdig met faalangst te leren omgaan en onder controle te krijgen, het kind krijgt meer zelfvertrouwen en een beter zelfbeeld om door het leven gaan.
Bij hoogbegaafdheid & hoogsensitieve kinderen zien we dat bepaalde interne factoren zoals de intellectuele, beeldende en emotionele intensiteit, die het risico op faalangst vergroten in stand worden gehouden door:
- De intellectuele intensiteit zorgt voor een hoge interne lat waar de hoogbegaafde steeds aan wil blijven voldoen. Hierdoor kan een hoogbegaafde al snel het gevoel hebben te falen, buitenstaanders vinden dit niet het geval.
- De beeldende intensiteit zorgt ervoor dat de hoogbegaafde zich goed kan voorstellen op welke manieren het allemaal mis kan gaan, wat anderen allemaal wel niet zullen denken en wat de consequenties zullen gaan zijn.
- De emotionele intensiteit is ook deels verantwoordelijk voor bovenstaande gedachten en voegt daar tot slot de nodige dosis aan hevige emoties aan toe, waardoor de hoogbegaafde bang wordt om te falen. Daarnaast zorgt de emotionele intensiteit ervoor dat hoogbegaafden goed aanvoelen wat de verwachtingen van hun omgeving zijn. Ze leggen de lat zelf hoog en willen vaak ook graag voldoen aan de verwachtingen die anderen hebben.
Signalen die kunnen duiden op faalangst bij kinderen
- Slecht presteren op school
- Slecht in zijn/haar vel zitten
- Algemene spanningsklachten: hoofdpijn, buikpijn, misselijkheid
- Weinig zelfvertrouwen hebben
- Piekeren
- Negatief zelfbeeld
- Geen zin hebben in school
- Perfectionisme
- Moeite met sociaal contact / weinig vriendjes hebben
- Heel erg meelopen met de groep
- Brutaliteit of juist heel verlegen zijn
- Onderpresteren
- Spanningsklachten voor toetsen/presentaties
- Weinig inzet voor school
- Huiswerk/leren altijd op het laatste moment moeten doen
- Angst of spanning voor nieuwe dingen
- Ergens anders heel anders zijn dan thuis
- Woedeaanvallen of juist heel erg terugtrekken
- Bang om cijfers te laten zien
- Geen tijd meer nemen om te spelen, altijd met school bezig
Individuele training
Deze training is gebaseerd op de cognitieve gedragstherapie CGT) ontwikkeld door Albert Ellis. CGT en richt zich op jouw gedachten, gevoelens en gedrag in relatie tot je klachten. Kloppen jouw denkpatronen met de werkelijkheid of haal je jezelf dingen in je hoofd die eigenlijk niet helemaal waar zijn, of helpend? Tijdens de intake, onderzoek ik samen met het kind waar de problemen liggen en op welke vlakken hij of zij zelf graag dingen zou willen veranderen. Vervolgens gaan we in een aantal sessies aan de slag met de gezamenlijk opgestelde doelen.
Welke vaardigheden leert uw kind tijdens deze training?
- Intakegesprek ouders
- Wat is faalangst? Signalen herkennen bij zichzelf
- Basisgevoelens herkennen en benoemen
- Inzicht krijgen in het 5G schema (Gebeurtenis-Gedachte-Gevoel-Gedrag-Gevolg)
- Kinderen leren rust te vinden bij spannende gebeurtenissen door het aanleren van ontspanningsoefeningen
- Uitdagen van niet helpende gedachten
- Het kind leert vanuit de groeimindset te denken in kansen en mogelijkheden om bepaalde zaken eigen te maken
- Het kind gaat op zoek naar zijn talenten
- Een negatief zelfbeeld helpen voorkomen of verminderen, vertrouwen in eigen kunnen
- Aanpakken faalangstmonster
- Faalangst is je kracht, gebruik je faalervaringen om te zien wat je wilt verbeteren. Doen waar je bang van bent, grenzen leren aangeven, hulp leren vragen
- Eindevaluatie oudergesprek + handvaten voor ouders
- Prijs: 65 euro/uur
Voor wie?
Kinderen 9 tot 14 jaar