Hoogbegaafd, en nu?

Herkennen van een cognitief sterk functionerend kind?

Hoogbegaafde kinderen vertonen vaak een aantal specifieke kenmerken. Het is belangrijk op te merken dat niet alle (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen dezelfde kenmerken hebben, en dat de intensiteit en het uiting geven aan deze kenmerken kan variëren. Hier zijn enkele veelvoorkomende kenmerken van (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen:

  1. Hoge intellectuele capaciteit: Hoogbegaafde kinderen hebben vaak een uitzonderlijk hoog IQ en beschikken over een snel en diepgaand denkvermogen. Ze zijn in staat complexe concepten te begrijpen en problemen op een geavanceerde manier op te lossen.
  2. Snelle leerhonger: Hoogbegaafde kinderen hebben vaak een grote motivatie en nieuwsgierigheid om te leren. Ze kunnen snel nieuwe informatie absorberen en hebben vaak behoefte aan uitdagende leerervaringen.
  3. Creatief denken: Hoogbegaafde kinderen hebben vaak een grote verbeeldingskracht en zijn in staat om originele en inventieve ideeën te genereren. Ze denken vaak buiten de kaders en kunnen verbanden leggen die anderen mogelijk niet zien.
  4. Brede interesses: Hoogbegaafde kinderen hebben vaak diverse en brede interesses. Ze kunnen zich intensief richten op verschillende onderwerpen en hebben een verlangen naar diepgaande kennis en expertise op verschillende gebieden.
  5. Intensiteit en gevoeligheid: Hoogbegaafde kinderen kunnen een intensiteit tonen in hun emoties, denken en reacties. Ze kunnen zeer gepassioneerd zijn over bepaalde onderwerpen en hebben een sterke behoefte aan rechtvaardigheid en eerlijkheid. Ze kunnen ook gevoelig zijn voor kritiek, gevoelens van onrechtvaardigheid en perfectionisme.
  6. Autonomie en zelfstandigheid: Hoogbegaafde kinderen hebben vaak een sterke behoefte aan autonomie en zelfgestuurd leren. Ze kunnen goed zelfstandig werken en hebben vaak een sterke interne motivatie.
  7. Uitdagingen met betrekking tot sociaal-emotionele ontwikkeling: Hoogbegaafde kinderen kunnen uitdagingen ervaren op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling. Ze kunnen zich anders voelen dan hun leeftijdsgenoten en moeite hebben met het vinden van gelijkgestemde peers. Ze kunnen ook gevoelens van verveling, frustratie of onbegrip ervaren in een traditionele schoolomgeving.

Het is belangrijk om te onthouden dat elk (vermoedelijk) hoogbegaafd kind uniek is en dat deze kenmerken verschillend tot uiting kunnen komen. Het erkennen en begrijpen van deze kenmerken kan helpen bij het bieden van gepaste ondersteuning en uitdagingen voor hoogbegaafde kinderen.

Gedragskenmerken hoogbegaafdheid

  • Het kind is snel van begrip
  • Kan grote denk- en leerstappen maken.
  • Heeft een uitstekend geheugen: kan liedjes, gedichtjes, routes gemakkelijk onthouden.
  • Het jonge kind stelt zich werkelijk vragen over alles: waarom? hoe? wat als… 
  • Het kind merkt van jongsaf al heel snel details op. 
  • Is verbaal vaardiger dan zijn leeftijdsgenoten.
  • Valt op door een origineel gevoel voor humor.
  • Is extreem creatief – gebruikt materialen op ongebruikelijk manieren.
  • Bedenkt ingewikkelde spelregels bij een spel of vindt gecompliceerde spelletjes uit.
  • Heeft een levendige verbeelding.
  • Zoekt uitdagingen.
  • Discussieert veel, accepteert regels en tradities niet klakkeloos maar bevraagt deze.
  • Beweegt veel en is zeer actief. (soms gezien als ADHD)
  • Is erg geïnteresseerd en nieuwsgierig naar de zin van leven en dood, stelt daarover vragen.
  • Reageert intens zintuigelijk en gevoelsmatig
  • Kan al vroeg lezen / leert zichzelf lezen.
  • Heeft een groot rechtvaardigheidsgevoel
  • Vindt regels en afspraken erg belangrijk. Iets beloven moet ook gebeuren.
  • Is erg kritisch: stelt alles in vraag, zal over elke regel discussiëren.
  • Bedenkt creatieve manieren om problemen op te lossen.
  • Heeft een grote behoefte aan autonomie: zelf doen, zelf leren, zelf beslissen…

Ook hier rekening houdend dat ieder kind uniek en anders is. Belangrijk is dat hoogbegaafd meer is dan slim zijn. Gaves kunnen groeien tot talenten wanneer er een goede ondersteuning is op verschillende vlakken.

Wil jij?

  • in contact zijn met je kind?
  • je kind beter begrijpen?
  • je laten helpen in de zoektocht naar een geschikte school voor je kind?
  • weten hoe je je kind positief kan opvoeden?
  • samen met je kind ervaren dat emoties oké zijn en deze er dus gewoon mogen zijn?

Ik luister graag naar jullie bekommernissen en bied de aangepaste ondersteuning waar nodig.

Voor wie?

Ouders en kinderen van 4 jaar tot 18 jaar

Item toegevoegd aan winkelwagen.
0 items - 0.00